Історія індустріальних парків в Європі налічує більше ста років. Їх початкова концепція – створення оптимальних умов для роботи промислових підприємств – актуальна до сих пір.

В Європі індустріальні парки існують з кінця XIX століття. Вони дають десятки тисяч робочих місць і велике щорічне збільшення макропоказників кожної з країн. Наприклад, в Туреччині на сьогодні створено понад 264 індустріальних парків. А з 2002 по 2008 роки, коли їх було 148, ВВП країни і експорт зросли більш ніж втричі. Чехія ввела державну програму розвитку індустріальних парків в 1998 році. За сім років через її реалізацію інвестори вклали в нові виробництва 9 млрд. євро, створили 70 тис. робочих місць. В середньому, 1 га індустріального парку – це 4 млн. 400 тис. доларів інвестицій та 35 нових робочих місць.

Лише в Німеччині функціонує більше 200 технопарків. Індустріальний парк Frankfurt-Hochst – один з головних центрів європейських високих технологій. Парк розташований по обидва боки річки Майн на території 460 га. Тут знаходяться виробничі об’єкти і лабораторії гіганта світової хімічної індустрії Sanofi-Aventis і підприємства суміжних галузей. На його території діє понад 90 науково-виробничих компаній зі сфер фармакології, біотехнології, хімічної і фармацевтичної промисловості, серед них є як інтернаціональні концерни, так і маленькі інноваційні фірми і виробники послуг. Крім виробничих приміщень на території парку побудовано 300 тис. квадратних метрів складських площ, розміщується річковий порт.

«Індустріальні парки – це один з ключових інструментів економічного розвитку, вони можуть допомогти місцевим територіальним громадам створити робочі місця, залучити інвестиції та наповнити бюджет. Індустріальні парки – елемент цілісної системи щодо переходу від бюджетів проїдання до розвитку власної промисловості. Саме через брак інноваційних робочих місць з України виїжджають кваліфікованих фахівці а країна внаслідок цього втрачає сотні мільйонів доларів щорічно», – каже у розмові з журналістом «Дніпрограду» Дар’єю Твердохліб керівник проекту «Індустріальний парк» Олена Іваницька.

В Україні існує закон «Про індустріальні парки», прийнятий в 2013 році. Там передбачаються певні преференції для резидентів таких парків – зменшення орендної ставки, зменшення митних зборів, зменшення податків для IT-компаній, скасування внеску у розвиток інфраструктури міста. Уже цей ряд переваг на таких територіях створює інтерес для інвесторів. До того ж місто як ініціатор створення індустріального парку може ще додавати додаткові пільги зі свого боку (наприклад, в темі місцевих податків). За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, наразі на території України зареєстровано 28 індустріальних парків.

У Дніпрі, місті інноваційному та крокуючому до сучасних тенденцій, ще не побудовано жодного індустріального парку. Таку ситуацію вирішила виправити місцева влада.

На 23-й черговій сесії міськради VII скликання депутати абсолютною більшістю голосів схвалили рішення про побудову індустріального парку на Слобожанському проспекті. Саме тут розташована значна ділянка ПАТ «Інтерпайп НТЗ», яку завод готовий повернути у власність територіальної громади. Це класична ситуація Браун-філд, коли землі, що вже були призначені під промисловість і вичерпали свій ресурс, потребують модернізації. Зменшення санітарно-захисних зон після зміни ПАТ «Інтерпайп НТЗ» мартенівського виробництва на електросталеплавильне в 2012 р. і зменшення шкідливих викидів в атмосферу в 2.5 рази надають можливість нового освоєння цієї території.

«Проект створення індустріального парку в Дніпрі – це реальний крок до фінансової та господарської децентралізації та модернізації економіки міста. Створення індустріального парку в Дніпрі ведеться за кількома напрямками. По-перше, розробляється концепція – визначаються наповнення, профіль виробництв індустріального парку, вірогідні партнери і інвестори. Друге – юридичний супровід. Це питання, що пов’язані з нерухомістю, земельними ділянками, визначенням розпорядників і балансоутримувачів. Третє – проектування. Зараз вже виконані передпроектні пропозиції, які отримали позитивну оцінку містобудівної ради Дніпра. Один з трьох варіантів, які були запропоновані, був схвалений. Саме за ним відтепер буде виконуватися Детальний план території. Цією роботою буде визначено, як буде проходити інфраструктура, дороги, будуть прораховані потужності (вода, електрика, газ) для роботи парку. Крім цього, ця робота остаточно визначить території, на яких розмістяться житловий комплекс, виставковий центр і станція канатної дороги. Тобто це ті об’єкти, які ми підготуємо як окремі інвестпроекти», – розповіла Олена Іваницька.

Аби індустріальний парк у Дніпрі став успішним проектом та потужним інструментом регіональнігого розвитку економіки, відповідальні за проект технопарку заручилися підтримкою Туреччини, яка славиться своєю чималою кількістю успішно реалізованих індустріальних парків по всій країні. Під час робочої поїздки делегація з Дніпра відвідала промислову палату в місті Стамбул, українсько-турецьку ділову раду та промислову палату регіону Куджелі.

«З цими організаціями були досягнуті домовленості щодо співпраці у сфері інформування та залучення інвесторів до потенціального парку у Дніпрі. У майбутньому з ними ми плануємо підписати відповідні меморандуми. З представниками індустріального розвитку у місті Куджелі ми домовилися про робочі зустрічі обміну досвідом та обговоренням найефективніших інструментів розвитку промислової гілки міста», – розповів заступник директора «Агенства розвитку Дніпра» Олексій Самовалов.

Також до уваги взяли й негативний досвід діяльності українських індустріальних парків – всі випадки пов’язані з цільовим призначенням землі, на яких розміщується парк.

«Всі парки, які заплановані за містами, знаходяться, як правило, на землях сільськогосподарського призначення. У Кременчуці через це не запрацював індустріальний парк. Аналогічні проблеми і у львівського індустріального парку «Рясне-2». Ми це врахували і заздалегідь планували індустріальний парк на землях промисловості. Додаткова позитивна опція – один власник – ПАТ «ІНТЕРПАЙП НТЗ». Сам завод не планує розширювати свої потужності і йому не не особливо вигідно утримувати такі величезні території в плані сплати орендної плати. Самі земельні ділянки в задовільному стані, навіть не зважаючи на те, що деякі об’єкти доведеться демонтувати. Взагалі там розміщується десятки об’єктів нерухомості – виробничі, офісні, інфраструктурні», – пояснила Олена Іваницька.

Навесні 2018 року експерти планують завершити роботи з проектування технопарку і почати будівництво інфраструктури. Паралельно може бути розпочата реконструкція об’єктів, які визнають придатними до експлуатації.

«Восени 2018 роки ми обов’язково стартуємо першими об’єктами в індустріальному парку. Проект розрахований на реалізацію до 2021 року. Ми поступово наповнимо індустріальний парк інвесторами, побудуємо бізнес-інкубатор з орієнтовною площею до 9 тис. м2» – пообіцяла керівник проекту «Індустріальний парк».