На форумі, присвяченому Innovation Forpost Dnipro, фахівці набуватимуть досвід для всієї України.

9 квітня в Києві відбудеться форум «Innovation Forpost Dnipro: реальний фактор впровадження індустріальної політики ЄС в Україні» . Організаторами заходу є Всеукраїнське об’єднання індустріальних парків та «Агентство розвитку Дніпра». В програмі форуму: обговорення міжнародного досвіду функціонування індустріальних парків, українські реалії реіндустріалізації, презентація можливостей індустріальних парків в Україні на прикладі Innovation Forpost Dnipro, дискусія за участі іноземних та українських інвесторів, консалтингових агентств, встановлення ділових контактів. До участі в заході запрошені представники посольств іноземних держав, депутати Верховної Ради України, профільні органи державної влади, міжнародні фінансові інституції, представники українського бізнесу.

Про мету проведення форуму журналіст всеукраїнської газети «День» Вадим РИЖКОВ поспілкувався з директором «Агентства розвитку Дніпра» Володимиром ПАНЧЕНКОМ.

«ЦЯ ФОРМА СТИМУЛЮВАННЯ БІЗНЕСУ Є НОВОЮ ДЛЯ УКРАЇНИ, АЛЕ ТРАДИЦІЙНА ДЛЯ ВСЬОГО СВІТУ»

– Місто Дніпро – космічна столиця України та великий індустріальний центр, який має значний потенціал для створення нових інноваційних підприємств. Згідно зі стратегією розвитку міста тривають роботи з ревіталізації старих промислових зон та залучення інвестицій. Наше «Агентство розвитку Дніпра», створене при Дніпровській міськраді, розробляє відповідну стратегію, і з жовтня минулого року проводить road-show із представлення індустріального парку Іnnovation Forpost. Цей маркетинговий термін з’явився, коли товар ще виставляли на возах при дорозі. Road-show передбачає ознайомлення з умовами потенційних інвесторів, які заходять до індустріального парку й збираються будувати свої виробництва, офісні та дослідницькі центри, житло або громадські об’єкти. Дніпровський Іnnovation Forpost краще називати інноваційним парком, але у відповідності до закону України, він називається індустріальним парком. Парк має кілька зон. З одного боку, він цікавий, а з другого – складний для втілення, це – комплексний продукт. Відповідно, наші працівники їздять на спеціалізовані виставки, де збирається тисячі інвесторів, які шукають, куди їм вкладати свої кошти. Наші співробітники отримують контакти і запрошують інвесторів у місто Дніпро. Ми контактуємо з провідними спеціалізованими компаніями, які займаються девелопментом і консалтингом. Вони мають, як правило, своє бачення і перелік інвесторів, яких уже заводили в інші регіони. Ця форма стимулювання бізнесу є новою для України, але традиційна для всього світу. Дуже визначними в цьому є Німеччина, Південна Корея, сусідня Польща, і ми сподіваємося, що 9 квітня на нашому заході будуть як розробники таких концептів, так і представники адміністрацій індустріальних парків із різних країн, де цим активно займаються.

«У НАШІЙ КРАЇНІ ЗАРЕЄСТРОВАНО 39 ПАРКІВ, АЛЕ ПРАЦЮЮЧИХ ЩЕ НЕМАЄ»

 – В Україні вже є індустріальні парки?

– У нашій країні зареєстровано 39 парків, але працюючих ще немає. Є «живий» парк у Білій Церкві, почав рухатись у Вінниці. Є й майданчики, які не підпадають під поняття «індустріальний парк», але є «бізнесовими територіями». У нас теж поступово приходять до розуміння необхідності індустріальних парків. Але проблемою України є те, що уряд поки неспроможний зрозуміти необхідність пільгових режимів для таких зон. Відповідно, на наш захід були запрошені депутати Верховної Ради, які є прибічниками цього підходу і які просувають законопроекти. Законодавчої бази в нас ще фактично немає, вона слабка. А те, що закладено в законі про індустріальні парки, не можна порівняти з тими стимулюючими заходами, які є в інших країнах. Наприклад, у Польщі, Словаччині, Туреччині, Південній Кореї. Сьогодні всі країни конкурують між собою за інвестиції, а для цього треба мати найбільш привабливі умови. Україна має найгірші умови серед тих країн, з якими ми хотіли б конкурувати в залученні інвестицій. На жаль, в українському уряді і частково в парламенті домінує неоліберальний підхід. Там вважають, що держава має відсторонитися від створення індустріальних парків, хай цим займається бізнес. Але життя демонструє абсолютно протилежне. Останній провал у роботі з інвестиціями – це відмова компанії «Шкода» інвестувати півтора мільярда доларів, які б дали Україні тисячі робочих місць на виробництві. Неоліберали в уряді та в експертному середовищі кричать голосно про те, що в нас не ті умови. Але, як показує конкретно цей випадок, інвесторів цікавили стимулюючі чинники при створенні зони в Закарпатті. Протекціоністські заходи для автомобілів, підготовка кадрів – усе те, що можуть інші запропонувати. Слід зрозуміти, що Україна втратила не півтора мільярда – реально вона втратила 10 мільярдів доларів інвестицій. Це можна простежити на прикладі Словаччини. Коли в них була залучена перша компанія – КІА, за нею упродовж п’яти років прийшли ще дві компанії, а це вже чотири мільярди. І потім прийшли постачальники комплектуючих – це ще 6 мільярдів доларів. Для того, щоб це сталося, уряд Словаччини сам зробив першу інвестицію, і були дуже великі пільги. Словацьким урядом велася гра в «піддавки», але вони виграли це змагання між країнами «вишеградської четвірки».

В Україні для цього недостатньо робиться і тому наша презентація включає перший блок – міжнародний досвід. Це питання будуть обговорювати представники законодавчої і виконавчої влади. Також у нас будуть практики цієї справи – девелоперські та інвестиційні компанії, будуть міжнародні фінансові організації, такі як Європейський банк реконструкції та розвитку. Вони записали до програм підтримку індустріальних парків, але рухається все це повільно. Відомий письменник Льюс Кєролл колись сказав словами свого героя: «Щоб стояти на місці, треба бігти!» Усі біжать дуже швидко, а ми якщо навіть біжимо, то це не означає, що ми когось випереджаємо.

 – В Україні вже є законопроекти, зареєстровані у Верховній Раді й чекають на голосування?

– Законопроекти № 2554, № 2555 про індустріальні парки – один із важливих інструментів підвищення привабливості територій для залучення інвестицій, створення робочих місць та наповнення місцевих бюджетів. Законодавче вдосконалення розв’яже проблему відсутності митних преференцій для інвесторів-учасників індустріальних парків, а органам місцевого самоврядування дасть можливість вступати в конкуренцію за інвестиції на одному рівні з містами інших країн.

«СЕРЕД УКРАЇНСЬКИХ ПАРКІВ МИ НАЙБІЛЬШ ПІДГОТОВЛЕНІ»

Чому саме Дніпро виступив із ініціативою проведення форуму?

– Тому, що серед українських парків ми найбільш підготовлені. Мабуть, Біла Церква теж підготовлена, але їм важко, бо місто невелике. А ми – мільйонне місто, і ми можемо. Ми маємо займатися цим разом із центральним урядом для того, щоб розробити умови для індустріальних парків. Чому ми збираємось не в Дніпрі? Тому що Київ – більш зручна локація. Київ є центром країни. Як для нас, так і для іноземців. Туди можна приїхати і за три дні розв’язати чимало проблем, зустрітись із людьми. В нас на форумі передбачено нетворкінг, бо люди повинні бачити одне одного, впевнитись, що процес правильний і всі, хто займається парками, повинні спілкуватися для того, щоб їхня позиція була почута парламентом та урядом.

Мер Дніпра Борис Філатов причетний до організації заходу?

– Звичайно, бо «Агентство розвитку Дніпра» є проектним офісом Бориса Філатова. Нам доручають ті питання, які цікавлять місто. Мер координує роботу щодо індустріальному парку та інші напряки – виробничі, гуманітарні проекти. Тому міський голова має прямий стосунок до розвитку нашого проекту. Ми сподіваємось, що він знайде час і виступить на форумі, а якщо його не буде, то хтось із заступників приїде обов’язково.

«СВОЄЮ ДІЯЛЬНІСТЮ МИ ЗАПУСКАЄМО ПРОЦЕСИ Й У ІНШИХ МІСТАХ»

Що може Дніпро запропонувати інвесторам – лише цей індустріальний парк?

– Насправді, в нас у роботі є ще шість майданчиків. Від форуму ми очікуємо нові контакти, а також підтвердження контактів, які ми напрацювали. Своєю діяльністю ми запускаємо процеси й у інших містах. Вони мають побачити, що та як можна зробити. Ми зрештою займаємось індустріальними парками близько двох років. Це непроста справа – доводиться вирішувати земельні питання та інше. Якщо подивитися на досвід світовий, то, зазвичай, від початку парку до його повного заселення інвесторами минає орієнтовно десять років. Ми хочемо пришвидшити цей процес. Ми розраховуємо років за п’ять, тому що є висока потреба в таких майданчиках. Але зрештою серйозні виробництва так і будуються. В перші роки роблять напрацювання, а потім уже триває робота з результатами, є можливість обирати компанії за рівнем технології або екології. Ми знаємо, що це обов’язково буде, але маємо над цим працювати деякий час, здавалося б, без наочного результату. Тому дуже часто журналісти нас запитують: «де хмарочоси, де ваш дніпровський Сіті, чи що ви там збираєтесь будувати?» Але потрібен час, щоб серйозний інвестор звик.

Індустріальний парк у Дніпрі вже відкритий, ми підписуємо меморандуми, готуємо інвесторів до заходу на ці майданчики. В нас 61 гектар території – це невеличкий парк, якщо порівнювати з іншими в світі. Як правило, під такі зони відводять площі починаючи від 100 гектарів. У Китаї були на тисячі гектарів, але це була спеціальна урядова програма, це було «вікно у світ». Китай хотів показати, як після закритого суспільства можна надати можливості для іноземних компаній. Нам треба теж йти в напрямку збільшення розмірів індустріальних парків. Сьогодні корейці виробляють 80% своєї продукції в індустріальних парках. Уся високотехнологічна економіка побудована на спеціальних режимах і вони зробили фантастичні успіхи. Але й у таких умовах ми вважаємо, що на нашому невеличкому майданчику в Дніпрі ми набуватимемо досвід для всієї України.