Туризм, як сфера економічної діяльності, набуває широкого розвитку у сучасному світі. За даними WTTC (World Travel &Tourism Council), частка туризму у світовому ВВП у 2015 р. склала 9,8 %, а кожне 11 робоче місце у глобальній економіці – у сфері туризму.
Яка ж ситуація в Україні? Туризм за часи свого існування, не менше п’яти разів змінював своє підпорядкування різним державним відомствам і, нарешті, Україна рік тому усвідомила, що туризм – не культура, а повноцінна галузь економіки. Після кроків, що були зроблені для популяризації України як туристичної дестинації, 2013 рік став переломним, оскільки після початку конфлікту, турпотоки іноземців в Україну зменшилися на 65%. Але зараз, ми відтворюємося з попелу і Україна, при умові стабілізації ситуації на сході, має усі шанси повернути втрачені позиції.
У цій частині було б доречно звузити фокус до міста Дніпра та регіону і надати статистичні дані по області. Але офіційні джерела надають такі цікаві цифри, що з’являються сумніви у правдободібності наведених даних. Так, за даними Головного управління статистики у Дніпропетровській області, останні два роки, кількість іноземних туристів, що були задіяні суб’єктами туристичної діяльності (туристичними агентствами та туристичними операторами Дніпропетровщини) складає – нуль. Не 100, не 50, а “0” осіб за два роки. У той час, за неофіційними даними митного контролю аеропорту (офіційні дані вони не надають), у місто прибуло 7000 іноземців (за 2015 р.). Завіса.
Існує багато інших показників, які добре ілюструють невідповідність дійсності офіціальних методів збору статистичних даних. Наприклад, сучасні тенденції до самостійних подорожей, в обхід туристичних агентств і навіть готелів (користування сервісами оренди квартир тощо), призводять до того, що такі туристи залишаються поза обліком і не входять до офіційної статистики. Але зконцентруємося на конструктиві, бо проблематика статистики у туризмі є світовою, а не локальною проблемою.
Альтернативним джерелом даних для роботи, може виступати туристичний барометр. Прикладом вдалого впровадження такого способу ведення даних є барометри Львову та Одеси. Різниця з офіційними даними складає більше 10 разів. Але цей метод надає більш адекватні дані, на які можна спиратися при розрахунках прибутковості того чи іншого бізнесу на етапі відкриття. Тому Агентство розвитку Дніпра готує проект такого туристичного барометру, який об’єднає неофіційні статистичні дані та доведе, що “пацієнт скоріше живий, аніж мертвий” і туризму у Дніпрі бути.
Анна Колєда, керівник напрямку туризму, Агентство розвитку Дніпра.